Metodika Lekce 3 - Receptář sekvencí
Stáhněte si tuto metodiku v PDF: Metodika - Lekce 3 - Receptář Sekvencí.pdf
Stáhněte si pracovní list se zadáním cvičení pro žáky k této lekci v PDF: Pracovní list - Lekce 3 - Receptář sekvencí.pdf
- Cílová skupina: 4.-5. třída (případně 3. třída)
- Předměty: informatika
- Časová dotace: 1 standardní vyučovací hodina
- Způsob práce: samostatně nebo ve dvojicích
- Rozvíjené klíčové kompetence dle RVP: digitální, k učení, k řešení problémů
- Další rozvíjené kompetence: kritické myšlení, algoritmické myšlení
- Struktura: metodika E-U-R
NÁPLŇ RVP:
- sestavuje a testuje symbolické zápisy postupů
- popíše jednoduchý problém, navrhne a popíše jednotlivé kroky jeho řešení
- v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví program; rozpozná opakující se vzory, používá opakování a připravené podprogramy
- ověří správnost jím navrženého postupu či programu, najde a opraví v něm případnou chybu
NÁPLŇ ŠVP:
- umí použít příkaz
- chápe symbolické zápisy
- umí sestavovat sekvence příkazů s využitím podmínky když
- ověří správnost řešení sekvence
- identifikuje chybu v symbolickém záznamu sekvence
- navrhne způsob řešení postupu v blokově orientovaném programovacím jazyce
- identifikuje chybu v symbolickém záznamu sekvence
- navrhne způsob řešení postupu v blokově orientovaném programovacím jazyce
Vyučované koncepty:
- Sekvence
Popis konceptů:
- Množina příkazů aktivovaných jeden po druhém v posloupnosti tvoří "sekvenci".
Předpoklady k naplnění hodiny:
- Stolní počítače nebo notebooky pro každého žáka či do dvojice
- Stabilní připojení ke školní síti
- Nainstalovaná aplikace Ylands EDU
- Základní externí vybavení: klávesnice a myš
- Žáci umí zapnout program, ovládají myš a umí psát na klávesnici
- Průchod předchozích lekcí
VZDĚLÁVACÍ CÍLE
Lekce navazuje na lekci 2 - Hudební událost. Cílem je prohloubit znalosti ohledně sekvencí a “události”. Žáci se pomocí příkladu ze života učí princip algoritmizace, který je základním pojmem v informatice.
Žáci se opakováním učí systematizovat proces tvorby programu v blokově orientovaném programovacím jazyce Ylands EDU. Reálným příkladem se zároveň učí kritickému a informatickému myšlení a učí se ho tak chápat i v reálném světě.
PLÁN HODINY
Čas: ´05 - Evokace
Učitel představí žákům cíle hodiny a ukáže lekci.
Čas: ´07 - Evokace
Učitel přikáže žákům přihlásit se do aplikace. Učitel ukáže kód, pomocí kterého se přihlásí do třídy (classroom).
Čas: ´10 - Evokace Učitel navazuje na minulou lekci. Ptá se žáků, co si pamatují o algoritmizaci a jaké příklady by dokázali uvést. Žáci uvádějí příklady s recepty, popřípadě krokují běžné lidské činnosti.
Čas: ´15 - Uvědomění Po evokaci přejdou žáci k plnění prvního úkolu, kde se mají naučit sestavovat objednávku jídla. Dílky musí nalézt, poté složit dohromady do sekvence a následně sekvenci spustit.
Čas: ´20 - Uvědomění Ve druhém úkolu žáci již sestavují komplikovanější, ale dost podrobnou sekvenci. Žáci se na tomto příkladu učí, že některé příkazy je nutné uvést ve správném pořadí. Učitel je provází zadáním podmínek, které se objeví v úkolu: Učitel tudíž s žáky diskutuje o všech podmínkách, které musí jejich sekvence splnit.
Právě uvedený seznam podmínek vybízí k práci s žáky o různých možnostech řešení. Žáci se tak učí chápat problémy v širších souvislostech a učí se je řešit. Toto rozšíření je možné zorganizovat například ve dvojicích nebo ve skupinách.
Čas: ´35 - Uvědomění Žáci nakonec plní třetí úkol, ve kterém pomocí kódů obsluhují zákazníky. Sekvence je možné variovat u jednotlivých položek, je však nutné dodržet pořadí.
Žáci mohou zkoušet zadání vyplňovat špatně, aby zjistili, co se stane, když sekvenci nedodrží nebo když objednávku pozmění. Takový přístup je součástí informatického myšlení vedoucí k ověřování informací, příkazů či správnosti kódů.
Čas: ´40 - Reflexe Žáci hodnotí hodinu. Učitel zhodnotí, zda byly splněny cíle hodin
TIPY PRO PRÁCI
1 - Právě uvedený seznam podmínek vybízí k práci s žáky o různých možnostech řešení. Žáci se tak učí chápat problémy v širších souvislostech a učí se je řešit. Toto rozšíření je možné zorganizovat například ve dvojicích nebo ve skupinách.
Žáci mohou dostat za úkol vytvořit třeba 5 různých variací takové objednávky. Smyslem je žáky naučit umět přemýšlet nad zadáním a nad podmínkami.
2 - Žáci mohou zkoušet zadání vyplňovat špatně, aby zjistili, co se stane, když sekvenci nedodrží nebo když objednávku pozmění. Takový přístup je součástí informatického myšlení vedoucí k ověřování informací, příkazů či správnosti kódů.
Hledání chyby a zkoušení limitů příkazů je základem informatického myšlení. Pokud tedy na konci hodiny zbyde čas, žáci mohou zkoušet chybové hlášky zákazníků