Metodika - Olympijské hry

Téma: Olympijské hry

Stáhněte si tuto metodiku v PDF: Metodika-Novotny-OlympijskeHry.pdf

  • Cílová skupina: žáci 5. a 6. ročníku ZŠ
  • Předměty: informatika, tělesná výchova (případně dějepis)
  • Časová dotace: 2 vyučovací hodiny
  • Způsob práce: ve dvojicích nebo samostatně
  • Rozvíjené klíčové kompetence dle RVP: digitální, k řešení problémů, komunikativní
  • Další rozvíjené kompetence: kreativní myšlení, kritické myšlení, algoritmické myšlení
  • Struktura: třífázový vzdělávací model E-U-R

Tento metodický materiál vznikl ve spolupráci s panem učitelem Zdeňkem Novotným (novotny@zskratka.cz) ze ZŠ Krátká, který je autorem uvedených aktivit.

Vzdělávací cíle:

Základní orientace v tématu:

Aktivita spojená s tématem olympijských her poskytuje příležitost prozkoumat historické a kulturní aspekty různých sportů a soutěží napříč historickými obdobími až po současnost. Vytváření pravidel pro soutěžní disciplíny pomáhá žákům pochopit význam a koncept fair play ve sportu i v životě.

Rozvoj kreativity a prostorové představivosti

Žáci jsou vybízeni k vytváření soutěžního prostoru, což rozvíjí jejich schopnost sebevyjádření, kreativity, hledání netradičních řešení a jejich realizace.

Praktické dovednosti v editoru Ylands EDU

Žáci jsou vybízeni k vytváření soutěžního prostoru, což rozvíjí jejich schopnost sebevyjádření, kreativity, hledání netradičních řešení a jejich realizace.

Komunikace a spolupráce

Diskuze o prioritách a preferencích žáků při navrhování soutěžního světa a společného hledání řešení rozvíjí schopnost vysvětlování vlastních postojů, myšlenek, názorů a hodnot.

Reflexe a kritické myšlení

Při diskuzích a sdílení svých projektů žáci argumentují a vysvětlují princip svých disciplín a sportů, což rozvíjí jejich schopnost analyzovat a obhajovat své nápady. Žáci se zamýšlejí nad tím, zda by se chtěli sami účastnit soutěží, které vytvořili.

Evokace

Cílem je žáky naladit na dané téma, motivovat je k samostatné práci a povzbudit je k vytvoření soutěžního hřiště / prostoru v editoru Ylands EDU. V evokační fázi může učitel otevřít téma olympijských her a jejich historii.

Vzorová scéna (ukázka od učitele) na téma olympijské hry může vypadat například takto: Prostor s rozestavěnými terči pro závody ve střelbě z luku a z kuše.

Pro rozšíření dosahu a motivace je možné využít v Ylands EDU připravenou lekci ZOO literálů. Žáci diskutují o tom, jak je vytvořeno prostředí v ZOO, čím se liší od volné přírody a porovnávají, jak vybraný ekosystém stvořili oni.

Uvědomění

Žáci navrhnou soutěžní prostor, ve kterém definují soutěžní disciplíny a zavedou pravidla. Můžou například vytvářet dráhu pro běžecké závody (buď úplně jednoduchou s označeným startem a cílem nebo mohou pracovat s rozmanitými druhy terénů, délek a překážek). Mohou se zaměřit na lukostřelbu, střelbu z kuše do terčů nebo zkombinovat více disciplín. Další možností je jízda na voze, dostihy nebo pštrosí závody, které také potřebují promyšlenou dráhu.

Reflexe

Žáci postupně sdílí a komentují svůj výstup. Příběhem popisují, jak vypadá jejich soutěžní prostor a jaké objekty a prvky se zde nachází. Argumentují a vysvětlují fungování olympijských her a odpovědi na otázky demonstrují přímo v Ylands EDU.

V Ylands EDU mohou žáci prakticky ztvárnit své myšlenky a představy. Otázky do diskuse mohou vypadat například takto:

  • Jak byste si představovali předchůdce olympijských her v pravěku nebo v Mezopotámii?
  • Do jakého historického období jste vaše „olympijské hry“ zasadili?
  • Co je cílem daných disciplín? Jedná se o existující sporty?
  • Chtěli byste být na svých olympijských hrách v roli diváka nebo v roli závodníka?

Přihlaste se k odběru novinek

Chcete vědět o nových metodikách, slevových akcích a novinkách v aplikaci? Zadejte svůj e-mail, klikněte na tlačítko a buďte v obraze.

Ylands EDU bylo vytvořeno největším herním studiem v České Republice

© 2024 BOHEMIA INTERACTIVE a.s. YLANDS® a BOHEMIA INTERACTIVE® jsou registrované ochranné známky BOHEMIA INTERACTIVE a.s. Všechna práva vyhrazena.